Każdy regularnie eksploatowany mechanizm z czasem wymaga serwisowania, wymiany poszczególnych części czy większych remontów. Nie inaczej kwestia ta wygląda w przypadku pojazdów mechanicznych z silnikami spalinowymi. Oczywiście to, jak często posiadane przez nas auto będzie wymagało wizyt w warsztacie zależy w dużej mierze od nas i tego, z jakim zaangażowaniem podejdziemy do korzystania z posiadanego samochodu, w tym do dbania o układ rozrządu odpowiedzialny za jakość pracy silnika spalinowego i mający wpływ na jego ogólną żywotność. Z tego powodu podczas każdorazowego uruchamiania pojazdu warto mieć na uwadze między innymi dobro tworzącego układ paska rozrządu.
Tak naprawdę wielu kierowców posiadających auta z silnikami spalinowymi zadaje sobie to pytanie. Kluczowe jest w tym przypadku to, jak na co dzień traktujemy samochód oraz w jaki sposób jeździmy. Przede wszystkim warto zadbać o to, aby z silnika nie wydostawał się w niekontrolowany sposób olej czy też płyn chłodzący, ponieważ pasek produkowany z kauczuku z kordem z tworzywa sztucznego będzie się w kontakcie z tymi substancjami szybciej starzał. Jego żywotność skróci również agresywny styl jazdy, czyli gwałtowne przyśpieszenia, strzelanie ze sprzęgła czy odpalanie pojazdu na pych. Warto też pamiętać, że nawet mimo optymalnego dla silnika stylu jazdy oraz zadbania o to, aby pod maską nie pojawiały się olej czy płyn chłodzący, to poszczególne komponenty z kauczuku oraz tworzyw sztucznych i tak będą miały ograniczoną żywotność ze względu na pracę w wysokich temperaturach. Po prostu pewnych aspektów posiadania samochodu nie da się uniknąć i z pewnością do tych najczęściej występujących należy regularna wymiana elementów odpowiedzialnych za prawidłową pracę silnika – najlepiej z pomocą fachowców z profesjonalnego warsztatu.
Odpowiedź na to pytanie znajdziemy w zaleceniach producentów. Z reguły rekomendują oni wymianę paska rozrządu po przejechaniu mniej więcej 150-200 kilometrów, przy czym w rzeczywistości wartości te są niższe. Jest to spowodowane tym, że w warunkach testowych osiągi zwykle wypadają lepiej niż na trasach kiepskiej jakości i przy notorycznym występowaniu nieprzewidywalnych zdarzeń. Najważniejsze jest przede wszystkim to, aby nie dopuścić do zerwania paska. To bowiem może doprowadzić do uszkodzenia układu korbowo-tłokowego, a w rezultacie do unieruchomienia pojazdu na dłużej, czego przecież każdy kierowca stara się uniknąć.