Podczas codziennej eksploatacji samochodu należy zwracać uwagę na stan płynów i olejów, które się w nim znajdują dla wspomagania jego pracy. Do najważniejszych bez wątpienia należą olej silnikowy oraz płyn w układzie chłodzenia. Z artykułu dowiesz się, jak ważne są dla prawidłowego funkcjonowania pojazdu oraz jak często należy je wymieniać i dlaczego.
Po pierwsze, służy za smarowanie ruchomych części silnika samochodu. Dzięki odpowiedniej lepkości tworzy on film smarny, który zapobiega zatarciu się elementów podczas ich pracy w różnym zakresie temperatur. Działa też jako uszczelniacz części takich jak tłoki, cylindry czy pierścienie.
Po drugie, zapewnia stabilność temperaturową odprowadzając ciepło z silnika, a konkretnie części takich jak tłoki czy panewki wału korbowego. Mogą one osiągać bardzo wysoką temperaturę podczas pracy.
Po trzecie, pomaga w usuwaniu zanieczyszczeń z silnika, co zwiększa jego żywotność. Zbiera je, a następnie rozpuszcza i zatrzymuje w swojej strukturze aż do wymiany.
Po czwarte, chroni przed korozją. Zawiera w sobie odpowiednie dodatki zwiększające alkaliczność, dzięki czemu działa jako neutralizator produktów spalania powodujących korozję.
Powinna następować nie rzadziej niż co 15 tysięcy kilometrów, chociaż producenci w swoich zaleceniach zezwalają na dłuższe dystanse. Jeśli silnik jest mocno eksploatowany, wówczas zmiana powinna mieć miejsce już co kilka tysięcy kilometrów, aby nie doszło do jego szybkiego zużycia i usterek (na przykład zniszczenia turbosprężarki).
Regularność jest tutaj kluczowa, ponieważ w oleju pływają stale gromadzące się, rozpuszczone zanieczyszczenia. To sprawia, że jego przepływ jest gorszy i z opóźnieniem dociera on do poszczególnych elementów silnika stwarzając ryzyko zatarcia (między innymi łańcucha rozrządu). Ponadto, przez działanie wysokich temperatur jego parametry zmieniają się i efektywność jego działania spada. Oprócz tego, przy długiej pracy silnika może trafiać do niego paliwo, co rozrzedzi go i zmieni lepkość – silnik będzie wtedy gorzej chroniony.
Zadaniem płynu krążącego w układzie chłodniczym samochodu jest utrzymywanie silnika w optymalnej temperaturze – bez niego doszłoby do przegrzania oraz zatarcia. Służy za środek odbierający ciepło z silnika i oddający go do chłodnicy. Dzięki niemu możliwe jest też osiąganie wysokich wyników pracy samochodu przy jak najniższym spalaniu. Średnio raz w roku należy kontrolować poziom płynu, a co dwa lata (zazwyczaj) trzeba go wymieniać, jak również podczas napraw (na przykład wymianie chłodnicy czy węży). Jeśli ulegnie zanieczyszczeniu, należy go wymienić niezwłocznie, a jeśli wycieknie – uzupełnić.