W każdym samochodzie za kontakt koła z nawierzchnią i amortyzację wstrząsów do takiego stopnia, aby zapewnić optymalny komfort jazdy odpowiada mechanizm zawieszenia. Innymi słowy, łączy on nadwozie z kołami. Składa się z trzech rodzajów elementów:
Elementami, które najczęściej ulegają uszkodzeniu są amortyzatory, które z kolei mają wpływ na pracę ABS i ESP. Dlaczego właśnie te elementy? To bardzo proste – polskie drogi w dużej mierze są w złym stanie, ich nawierzchnia jest nierówna na długich odcinkach i znajduje się w niej wiele dziur. Codzienne korzystanie z nich przyczynia się do nadmiernego zużywania się amortyzatorów. Do najczęstszych awarii tychże należy wybicie oleju lub gazu, który znajduje się wewnątrz nich. Objawia się to tak zwanym “pływaniem” samochodu podczas pokonywania nierówności oraz nieprawidłową pracą systemu ABS. Skutkuje to wydłużaniem się drogi hamowania.
Inną częścią zawieszenia, jaka przez słaby stan dróg ulega awarii jest sworzeń wahacza. Najłatwiej uszkodzić go pokonując długie trasy na nierównościach. Łączy on wahacz ze zwrotnicą i dzięki niemu przednie koła w samochodzie odpowiada za utrzymanie kół we właściwej pozycji oraz skręcanie nimi. Kiedy zepsuje się ten element, możemy usłyszeć stukanie podczas pracy pojazdu, a także pogorszenie jakości prowadzenia – na przykład trudności w utrzymaniu toru jazdy i w skręcaniu.
Ponieważ awaria elementów zawieszenia ma wpływ na jakość prowadzenia samochodu, utrzymanie go na prawidłowym torze oraz drogę hamowania, bezwzględnie należy dbać o jego dobry stan. W przeciwnym razie usterki zawieszenia mogą stwarzać poważne zagrożenie bezpieczeństwa kierowcy w wyniku utraty panowania nad samochodem. W warsztatach najczęściej dokonuje się kontroli stanu całego mechanizmu (najlepiej raz w roku), wymiany amortyzatorów, sworznia wahacza, przegubów wahacza oraz wszelkich łożysk, łączników i uszczelnień.
W OSKP Anika w ramach serwisu aut osobowych jesteśmy w stanie z łatwością zdiagnozować wymienione w artykule usterki oraz dokonać wyżej wymienionych napraw.